با توجه به تغییر تدریجی دیدگاها در قبال کیفیت و انتظارات مشتریان، رقابتی شدن روز افزون بازارها و
برخورداري بیش از پیش مشتریان از حق انتخاب محصولات با کیفیت بهتر یا قیمت پایین تر، ضرورت کاهش
قیمت تمام شده محصولات برخی تولید کنندگان به ویژه از طریق حذف هزینه هاي قابل حذف (هزینه هاي
ضایعات، دوباره کاري، توقعات کیفی و غیره …) ضرورت طراحی و ایجاد سیستم هاي کیفیت را با هدف شناسایی
نقاط ریسک کیفی از ابتداي فرآیند آموزش پرسنل دست اندرکار تولید و حاکم نمودن دیدگاه خود کنترلی،
مکتوب کردن روشهاي تولید و غیره و رعایت الزامات مستقیم و در نتیجه حذف تا حد امکان معایب دیدگاه قبلی ایجاد نمود. لذا سیستمهاي تضمین کیفیت بر مبناي استاندادهاي ISO 9000 با هدف ایجاد فرهنگ کیفیت و استمرار آن در سازمانها به روش سیستماتیک با تدریس استانداردهاي ISO 9000 توسط سازمان بین المللی استاندارد شکل گرفت.
در این پست مقدمه ای بر استاندارد و سیستم های ایزو [جزوه کمک درسی( اقتصاد طرح مهندسی)] جهت دانلود قرار داده شده است.