,

اولين مسابقه كميكار ايران

اولين مسابقه كميكار ايران

اولين مسابقه كميكار ايران براي اولين‌بار در كشور همزمان با نهمين كنگره ملي مهندسي شيمي ايران در دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه علم و صنعت ايران در روز چهارم آذر ماه 83 برگزار شد. هدف اين مسابقه فراهم آوردن زمينه‌اي براي مشاركت دانشجويان مهندسي شيمي براي طراحي و ساخت ماشين كوچكي است كه با انجام يك واكنش شيميايي نيروي محركه آن تأمين مي‌شود. مسابقات به صورت تيمي بين دانشجويان مهندسي شيمي كشور برگزار شد و هر تيم متشكل از حداقل 3 عضو و حداكثر 10 عضو دانشجو بود.

اين دوره از مسابقات بعنوان اولين مسابقه ملي كميكار كشور بر طبق زمان‌بندي زير به انجام رسيد.

داوري پوستر

پوستر تيم ها كه در روز پذيرش از آنها گرفته شده بود در سالن پوستر مسابقات نصب شده بود. در اين پوستر تيم ها تمامي اطلاعات مربوط ماشين خود شامل نوع سوخت (واكنش مورد استفاده)، سيستم انتقال نيرو، نحوه طراحي بدنه و اجزاي آن، وزن ماشين، محاسبات مربوط به ميزان سوخت و مسافتي كه ماشين طي مي كند و برخي تيم ها هم جنبه هاي زيست محيطي ماشين خود را در پوستر آورده بودند.

براي داوري پوسترها، يك نفر از اعضاي تيم براي پاسخ‌گويي به سؤالات داوران حاضر شد. داوران پس از مشاهده پوستر و پاسخ‌هاي هر تيم، يك امتياز براي هر تيم قائل مي‌شدند كه در پايان مسابقات اين امتيازات جمع‌بندي و سه پوستر اول مشخص شد.

نكات مهمي كه در امتياز هر پوستر اهميت داشت عبارتند از نحوه طراحي، نوع سوخت، كارايي و كم خرج بودن طرح، توانايي صنعتي شدن طرح و رعايت مسايل زيست محيطي.

مسابقات قلق‌گيري

اين بخش براي آشنايي تيم ها با زمين مسابقه در نظر گرفته شد. طبق اعلام كميته برگزاري در مراسم افتتاحيه، هر ماشين بايستي بار300 ميلي ليتر آب را به ميزان 20 متر با خود حمل كند. (همين ميزان بار و مسافت براي مسابقات اصلي نيز اعلام شد.)

ترتيب حضور تيم‌ها با توجه به قرعه‌كشي انجام شده در مراسم افتتاحيه انجام شد. به اين ترتيب كه تنها يك تيم در سالن مسابقات براي آزمايش ماشين خود حاضر بود و 5 تيم بعدي در سالن آماده‌سازي، مشغول آمده كردن ماشين خود بودند. به هر تيم از زمان حضور در سالن مسابقات، تا زماني كه ماشين آن تيم شروع به حركت مي‌كرد، 2 دقيقه فرصت داده شد. در صورتي كه آماده‌سازي براي حركت هر تيم بيشتر از زمان فوق طول مي‌كشيد با راي هيأت داوران، آن تيم از دور مسابقات كنار گذاشته مي‌شد.

در اين بخش فاصله تيم ها از خط پايان به عنوان خطا (خطاي مثبت و منفي) براي هر تيم منظور مي‌شد و در صورت خروج ماشين از خطوط كناري زمين داوراني كه حضور داشتند، ماشين را به داخل زمين هدايت كرده و يك امتياز منفي براي آن تيم در نظر گرفته مي‌شد.

مجموع اين دو خطا به عنوان ركورد براي هر تيم ثبت گرديد.

مسابقات اصلي

اين بخش كاملاً مانند مسابقات قلق‌گيري انجام شد، با اين تفاوت كه ترتيب تيم‌ها براساس ركورد ثبت شده در مرحله قبل در نظر گرفته شد. (تيم با خطاي بيشتر، اول به انجام مسابقه پرداخت.)

نتايج مسابقه

1ـ نتايج بخش پوستر

-خودروي «سمند 1» با مكانيزم تجزيه آب اكسيژنه در مجاورت سولفات آهن ارائه شده از سوي دكتر غلامحسين صديفيان (سرپرست)، سيد محسن حسيني، طاهر ميرزازاده، نيما مومني، مجيد عماري و فائزه بخشنده از دانشگاه اراك.

-خودروي «شبديز» با مكانيزم پيل و موتور الكتريكي مس و روي ارائه شده از سوي دكتر محمد صادق حاتمي پور (سرپرست)، محمد معيني، سحر افضل، الهه توكلي‌فر، مهرناز جولازاده، ساره رضايي و فرنوش گودرزي از دانشگاه اصفهان

-خودروي «گروه 4» دانشگاه اصفهان با مكانيزم پيل الكتروشيميايي محلول نقره و الكترود منيزيم و استفاده از آرميچر ارائه شده توسط دكتر محمد صادق حاتمي پور و دكتر محمد كاظم اميني (سرپرست)، مريم منتظر القائم و سيمه نصر

2ـ نتايج بخش عملكرد

از بين 27 خودروي راه‌يافته به بخش عملكرد نيز، خودروي «ايرانول» با مكانيزم حجمي توربيني اسيد فرميك و جوش شيرين ارائه شده از سوي دكتر محمد تقي صادقي (سرپرست)، هدي سادات امامي، نگار منافي راثي، مهرزاد حجت و دنا پور جعفري از دانشگاه علم و صنعت ايران و خودروي«گروه يك» دانشگاه صنعتي اميركبير با مكانيزم حجمي پيشرانه – سوخت جامد كلرات آمونيوم و آلومينيوم در مجاورت اكسيد آهن ارائه شده توسط دكتر فريبرز رشيدي (سرپرست‌)، نگين شهشهان، شايسته رضاخو، علي جراحي، بهنام برهمن و حسين دهقاني احمد آبادي به رتبه اول دست يافتند.

هيات داوران هيچ تيمي را حائز شرايط دريافت رتبه دوم ندانست و خودروي« FCC » با مكانيزم حجمي آب اكسيژنه و يديد پتاسيم ارائه شده از سوي دكتر شريعتي (سرپرست)، اكرم مهر علي، سميه محمدي، مجيد معصومي، امين مرادي، جعفر دشتباني و پويا آزادي از دانشگاه تهران به رتبه سوم دست يافت.

خودروي هاي «دلتا» از دانشگاه علم وصنعت و «سمند 2 » از دانشگاه اراك نيز به ترتيب به رتبه هاي چهارم و پنجم دست يافتند.

خودروي «دلتا» با مكانيزم آب اكسيژنه در مجاروت كاتاليزور دي اكسيد منگنز ـ حجمي توربيني ديفرانسيلي از سوي دكتر متين پروري (سرپرست)، محمد امين ثباتي، ماني صفا ميرزايي، سيد يوسف بنكدار و خودروي «سمند 2 » با مكانيزم آب اكسيژنه در مجاورت سولفات آهن توسط دكتر غلامحسين صديفيان (سرپرست)، ‌مهدي متاجي، سيد ابوالفضل محتشمي، مسعود دريايي و اسماعيل افشار ساخته شده اند.

رتبه ششم بخش عملكرد نخستين مسابقه كميكار ايران نيز به خودروي «پلي كم» از دانشگاه اميركبير با مكانيزم تجزيه آب اكسيژنه در حضور كاتاليست دي اكسيد منگنز با شروع كننده KMnO4 ارائه شده از سوي دكتر فرزين زكايي (سرپرست)، ميثم مقدم رضايي، سعيد صادق پور‌، مهسا مهرداد، نيلوفر عبد حق، مهدي ميرعارفين، مجيد علي آبادي و نيلوفر فتورچي و رتبه هفتم اين بخش به خودروي «Sans Brake » با مكانيزم حجمي پيشرانه اسيد استيك و جوش شيرين ارائه شده از سوي دكتر محمد تقي صادقي (سرپرست)، ساناز مصدق صدفي، فرامرز جودكي و بهمن موذني تعلق گرفت.

 

منبع: وب سايت رسمي مسابقات كميكار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *