تقاضای روز افزون جهان به انرژی ، نیاز استفاده از منابع هیدروکربنی در دسترس خصوصا نفت خام سنگین و فوق سنگین را در آینده نزدیک به همراه دارد.
اگرچه حمل و نقل این نوع نفت خام به دلیل ویسکوزیته بالا و پویایی کم سخت می باشد ولی روش های مختلفی برای کاهش ویسکوزیته نفت خام وجود دارد.
بعضی از این روش ها:
Heating ,blending ,water-in-oil emulsion formation ,upgrading ,core annular flow
روش های ذکر شده هر کدام داری مشکلاتی می باشد.
هدف این پژوهش بررسی یک روش جدید برای کاهش ویسکوزیته نفت خام برای حمل و نقل در خطوط لوله است.
در این روش مولکول های آسفالتی که عامل افزایش ویسکوزیته بالا هستند به گروه های میکرونیزه در حالی که از میدان الکتریکی ضربه ای عبور می کنند ،جمع می شوند.
در این روش دمای نفت تغییر نمی کند و برای خطوط لوله زیر آب بسیار مناسب است.در این روش از میدان الکتریکی در رنج 0/5 تا 1/8 کیلو ولت بر میلیمتر و نفت خام سنگین ایران استفاده شده و تا 7 درصد کاهش ویسکوزیته مشاهده شده است.
با توجه به کاهش نفت خام مرسوم، نفت خام سنگین به عنوان منابع هیدروکربنی آینده در نظر گرفته می شود.
در بیشتر نقاط جهان نفت خام سنگین توسط خطوط لوله به مکان های نگهداری و ذخیره یا بنادر انتقال می یابد.
یکی از مهمترین مشکلات در حمل و نقل نفت خام سنگین در خطوط لوله ویسکوزیته بالای آن است ، بعلاوه سیالیت نفت خام سنگین در مخازن خیلی پایین است و این عوامل تولید نفت خام سنگین را از نظر اقتصادی امکان ناپذیر می سازد.
برای آسان کردن پمپاژ این نوع نفت ویسکوز ، ویسکوزیته آن باید کاهش یابد.
کاهش ویسکوزیته به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره می شود.
نوع فایل:پاورپوینت
تعداد اسلاید:31 اسلاید
کیفیت:عالی
قیمت:2000 تومان